Як не втрачати трафік через незбалансовану семантику на сайті
Ключ до ефективного ранжування сайту в пошукових системах – це семантичне ядро. Воно має на меті допомогти сайту бути видимим за відповідними запитами цільової аудиторії, бути зрозумілим для пошукових систем, і, як наслідок, – займати кращі позиції в пошуковій видачі. Від якості збірки цього структурованого набору ключових слів і фраз залежить не тільки ефективність SEO-просування сайту, а й його здатність уникнути потенційної втрати трафіку. Це може відбуватись, наприклад, через дублювання тем, недостатнє охоплення перспективних запитів або ж помилки в кластеризації семантики.
У цій статті ми розберемо, що таке семантика, проаналізуємо суть семантичного ядра – того самого помічника для бізнесу, що формує основний зміст, структуру й логіку контенту на сторінках. Детально розглянемо, як зібрати семантичне ядро, що таке незбалансована семантика, до чого вона призводить і як її виявити. Надамо рекомендації, як побудувати ефективну структуру сайту, яка буде працювати на зростання бізнесу.
Що таке незбалансована семантика
Сукупність ключових запитів, що релевантні для нашої цільової аудиторії, які можуть бути закладені як в коді, так і у візуальній частині тексту сторінки (контенту) – це семантика. На додаток, вона є ще й ефективним інструментом, за допомогою якого пошукові системи зіставляють цільовий запит користувача з відповідною їй сторінкою, від чого залежатиме ефективність її ранжування. Тепер виникає питання – а що таке семантичне ядро? Логічна структура, що дає змогу відображати зміст сайту у вигляді інформативної й структурованої семантики, має назву семантична система або ж ядро.
Незбалансовані слова семантики – це проблема, коли ключові слова на сайті не мають чіткої відповідності цільовій сторінці, повторюються чи взагалі не охоплюють весь спектр потенційних запитів. Семантично такі сторінки можуть дублювати одна одну або ж зовсім не містити в собі релевантних ключів. Через це певна частина з усіх потенційних пошукових запитів залишається неохопленою.
Наприклад, компанія створює кілька матеріалів про один і той самий продукт/послугу, але кожен із них семантично повторює інший. У результаті виникає конкуренція між власними сторінками – Google просто знижує видимість таких сторінок, адже не надає пріоритету жодній з них (детальніше було розглянуто в статті «Канібалізація ключових слів та як її уникнути»).
Інший приклад – сторінки оптимізуються під запити, яких взагалі ніхто не шукає, або ж навпаки, на цих сторінках відсутній контент під популярні частотні запити. Така ситуація часто виникає у випадку хаотичного розширення сайту: без кластеризації семантики, чіткого планування структури чи аналізу попиту користувачів. До речі, досить часто таку помилку роблять на етапі, коли SEO реалізується «по факту» – вже після створення матеріалу, а не до його публікації.
До чого призводить помилкова або незбалансована семантика
Перший і найочевидніший наслідок – втрата трафіку. Коли сторінки конкурують за одні й ті самі запити в семантиці, це знижує можливі шанси будь-якої з них потрапити у топ видачі. Внутрішня конкуренція за позиції не дає можливості чітко визначити релевантну сторінку на запит користувача. Через незбалансоване семантичне ядро тексту з часом виникає ситуація, коли релевантність обох сторінок падає, бо пошукова система не розуміє, яка з них має бути основною. Натомість одна добре структурована сторінка матиме більше шансів на кращу видимість у пошуковій видачі.
Також незбалансована семантика не дає змоги правильно оптимізувати метатеги (Title, Description і H1) та контент самої сторінки. Внаслідок цього знижується її CTR: коли Google не впевнений в наповненні такої сторінки, він формує для неї менш привабливий сніпет. Користувачі бачитимуть просто уривки, які не відповідають їхньому запиту, а отже і не переходять за цим посиланням.
Крім того, проблеми з семантикою можуть ускладнити запуск нових сторінок сайту, оскільки чинна структура просто не в змозі безболісно вбудувати нові кластери. Згодом накопичується значна кількість контенту, що взагалі не приносить користі: він не ранжується, не отримує трафіку та лише створює додатковий інформаційний шум.
До того ж незбалансована семантика здатна погіршувати користувацький досвід. Людина, яка не може швидко знайти потрібну їй відповідь на сторінці, залишає сайт, що негативно впливає на поведінкові фактори ранжування. Своєю чергою, пошукові системи реагують на це зниженням позицій сторінки у видачі.
Сайт інтернет-магазину може легко втратити до 40% трафіку після запуску нових сторінок без збору якісного семантичного ядра.
Як виявити проблеми з семантикою
Передусім варто проаналізувати видимість сайту за допомогою професійних інструментів: Google Search Console, Ahrefs або Semrush. Це допоможе виявити сторінки з просівшим трафіком, позиціями та канібалізацією. Щодо останнього, то чудовою програмою для виявлення канібалізації запитів є SE Ranking. Після того, як ви додасте цільові ключові запити сайту до відслідковування, можна:
- Робити щоденні, щотижневі чи щомісячні зрізи позицій ключових запитів.
- Відслідковувати їхню динаміку в пошуковій видачі (можна також прив?язати запити до цільового URL).
- Виявляти канібалізацію ключових слів для різних сторінок сайту.
Далі важливо провести повний аудит семантики: порівняти наявні сторінки з ключовими запитами, за якими вони вже ранжуються або які мали б потенційно охоплювати. Завдяки цьому у вас з’явиться можливість виявити підозрілу, неякісну семантику чи ймовірні прогалини в контентній частині сторінок. З таким завданням чудово впорається всім відомий інструмент – Google Search Console. На сторінці «Пошукові результати» обираємо період і фільтруємо за певним ключовим запитом (або ж URL). У результаті, залежно від обраного фільтра, бачимо сторінки, які ранжуються за цільовим запитом, або ж ключові слова для конкретного URL.
На наступному етапі проводимо кластеризацію ключових слів – їхнє групування за тематичною спорідненістю. Це дасть змогу зв’язати кожну групу ключових запитів із конкретною сторінкою. Паралельно варто перевірити внутрішню перелінковку: якщо сторінки не мають логічно утворених зв’язків між собою, їхня швидка індексація буде менш ймовірною. Необхідно також виявити й «мертвий» контент – ті сторінки, які зовсім не приносять трафік. Досить часто вони не відповідають реальному попиту, є переоптимізованими або ж, навпаки, потребують додаткової дооптимізації.
Окрім цього, варто застосувати лог-аналіз, щоб зрозуміти, як пошукові боти сканують ваш сайт, і які його сторінки потрапляють в індекс, а які – ні. Часто проблема може полягати не лише в змісті сторінки, а й в її технічній реалізації. Наприклад, сторінки можуть бути закриті від індексації (тегом noindex чи у файлі robots.txt), мати невідповідні атрибути rel=canonical тощо.
Як уникнути втрати трафіку: покроковий план
Отже, ми розібрали, як виявити та усунути проблеми із семантикою в моменти, коли в нас вже спостерігається певне відхилення показників трафіку, кліків чи показів від запланованих (очікуваних). Тепер варто поговорити про створення семантичного ядра сайту належним чином та розібратися, як запобігти проблемі незбалансованої семантики, наприклад, під час реалізації нових сторінок. Загалом, рекомендуємо дотримуватися такої інструкції:
- Збір семантики. Застосовуйте такі інструменти, як: Google Keyword Planner, Ahrefs, Serpstat, Semrush тощо. Збирайте не просто перелік слів, а шукайте саме ті ключові слова, які найчіткіше будуть описувати тематику вашої сторінки. За необхідності використовуйте різноманітні фільтри для очистки знайдених ключів від «сміття»: за мовою, граматикою, частотністю, конкурентоспроможністю.
- Кластеризація. Об’єднуйте ключові слова в логічні групи, кожна з яких відповідає одній темі або підтемі. Також не забувайте сортувати ці слова за інтентом – намагайтесь не змішувати інформаційні та комерційні запити, знаходьте баланс між використанням як брендових, так і загальних ключів. Цьому добре слугує Ahrefs – сервіс не тільки подає гарну аналітику за інтентністю, але й допомагає знайти дотичні до вашої теми кластери запитів, що сприятимуть розширенню охоплення сайту.
- Побудова структури сторінки. Формуйте семантичне ядро сайту з урахуванням формату подання контенту на сторінках (тексти, таблиці, списки, розділи на кшталт FAQ), структури заголовків і підзаголовків тощо.
- Продумування внутрішньої перелінковки. Перехід користувача та пошукового бота між сторінками має відповідати своєрідній карті ключових запитів і логічно пов?язувати тематичні сторінки сайту між собою. Також внутрішня перелінковка допомагатиме вам у побудові власної карти шляху клієнта (CJM).
- Створення контенту. Вписуйте ключові слова в контент сторінки органічно. Вони мають не просто прикрашати текст, а формувати його чітку логіку. Контент повинен відповідати інтенту: інформаційні ключі краще використовувати для статей, новин чи інформаційних сторінок, а комерційні або транзакційні – для товарних чи сервісних.
- Проведення регулярного аудиту. Перевіряйте сформоване семантичне ядро вебсайту кожні 3–6 місяців, адаптуючи його до модифікацій у попиті користувачів чи важливих змін у конкурентному середовищі.
Приклади типових помилок
Однією з найпоширеніших помилок є створення кількох статей на одну тему з мінімальними відмінностями. Наприклад, матеріали на тему «як вибрати смартфон» і «поради щодо вибору смартфона» – це канібалізація. Інша типова помилка – запуск сторінок без аналізу їхньої попитовості: створення контенту, який не шукає аудиторія. До цього також можна додати й надмірне використання ключових запитів у тексті, що призводить до явного переспаму в очах пошукової системи.
На практиці компанія Livepage неодноразово стикалася із незбалансованою семантикою на сайті клієнтів або ж її неправильною кластеризацією. Яскравим прикладом того, на що впливає вибір правильного підходу до збору семантичного ядра сайту, описано в нашому кейсі з просування медичного порталу YOD.ua. Аптеці, яка хоче почати продавати в інтернеті, доводиться боротися за кожен запит у видачі через надлишок схожого контенту, що найчастіше зустрічається в цифровому просторі.
Після вивчення конкурентів було складено розгорнуту стратегію просування, основою якої стало розширення семантичного ядра:
- в статейній частині порталу – шляхом написання текстів на тему здоров’я та медицини;
- у каталозі ліків і БАД-ів – завдяки генерації з максимальною швидкістю посадкових сторінок під ліки та БАДи з інструкціями, оптимізованих під типові частотні шаблони запитів.
Завдяки глибокому аналізу семантики, чіткому плануванню та структурованому підходу до кластеризації ключових запитів лише за 8 місяців вдалося збільшити щоденну аудиторію сайту до понад 6 500 відвідувачів.
Висновки
Узагальнюючи, можна сміливо сказати, що робота із семантикою має бути системною. Без чіткої структури ключових запитів будь-яке SEO буде нестабільним. Саме тому створення семантичного ядра сайту – це не разова дія, а постійний процес з оптимізації сайту. Аналіз, оновлення та розширення ядра – ось шлях до стабільного зростання видимості та трафіку. Проте якщо ви не знаєте, як зібрати семантичне ядро та виконувати постійний аудит позицій сторінок власними силами – компанія Livepage з радістю допоможе вам у цьому! Агентство Livepage має багаторічний досвід і пропонує комплексні стратегії у сфері SEO-просування. Ми розуміємо, як важливо для наших клієнтів бути на перших позиціях, тому кожен етап нашої роботи націлений на досягнення найкращих результатів.