Чому важливо правильно структурувати контент блогу задля уникнення канібалізації в SEO
Під час оновлення й масштабування сайту надійним помічником є, звісно ж, інформативний і добре структурований блог. Саме він допомагає залучити додаткову аудиторію й підвищити впізнаваність бренду. Основи наповнення блогу знають всі – ваші статті повинні бути корисними, цікавими та актуальними для цільової аудиторії. Але не менш важливою є його правильна структуризація.
Чітка структура блогу – це не лише про зручність для користувачів. Без структуризації блог ризикує розмити свою релевантність і втратити трафік через канібалізацію запитів. А втративши трафік, втрачаються й можливості повернення вкладених у розвиток коштів.
Канібалізація – це проблемна ситуація, коли кілька сторінок одного сайту націлені на однакові або дуже схожі за змістом пошукові запити. На перший погляд здається – що більше контенту, то краще. Проте якщо цей контент не має чіткої структури та цілісної семантики, він починає заважати сам собі. Канібалізація знижує потенціал якісних статей і не дає сайту повністю розкрити свої можливості. У результаті виявиться, що сформована вами стратегія контенту може тільки зашкодити видимості сайту. Дослідивши цю тему разом у нашому ґайді, ми допоможемо вам дізнатися, як цього уникнути.
Що таке канібалізація ключових слів
Коли може бути корисною канібалізація – маркетинг іноді її використовує як частину стратегії з оновлення асортименту, захоплення нових сегментів ринку або утримання наявних позицій у конкурентному середовищі. Однак канібалізація SEO – це явище виключно негативного характеру. Воно напряму пов?язане з ключовими словами, за якими здійснюється просування продуктів чи послуг компанії в пошукових системах.
Найчастіше канібалізація відбувається в таких випадках:
- Створюється кілька статей на одну й ту ж тематику.
- У різних блогових публікаціях використовуються ті самі або дуже подібні ключові фрази.
- Відсутнє чітке планування контенту та врахування тематики вже опублікованих матеріалів.
- Великі статті штучно розбиваються на кілька окремих публікацій, які, по суті, дублюють одна одну.
Водночас кожна нова сторінка в блозі, яка дублює тематику попередньої, не додає цінності, а лише погіршує розуміння Google, яку з цих сторінок варто краще ранжувати.
Як канібалізація впливає на SEO
Розуміння того, що таке канібалізація, дає змогу глибше оцінити її вплив на SEO-просування вашого сайту. Ця проблема може суттєво зашкодити вам вийти в топ пошукової видачі. Розгляньмо, як все відбувається.
Зниження позицій у пошуковій видачі
Коли кілька сторінок блогу змагаються за однакові ключові запити, Google не може визначити, яку з них показати користувачу в топі. Як результат, усі сторінки можуть опуститися нижче в результатах пошуку, що призводить до зниження їхньої видимості та кількості потенційного залученого органічного трафіку.
Зменшення загальної релевантності сторінок
Канібалізація ключових слів знижує саму здатність сторінок бути релевантними для конкретних пошукових запитів. Якщо на кількох сторінках блогу розглядаються схожі теми з тими самими ключовими словами, Google може сумніватися в їхній унікальності та важливості для користувача. Він свідомо знижує рейтинг цих сторінок у пошуковій системі.
Ускладнення індексації сторінок для Google
Google індексує сайти, намагаючись зрозуміти структуру та контекст кожної зі сторінок. Якщо на сайті присутні багато матеріалів, які дублюються або тематично схожі, процес індексації ускладнюватиметься. Пошукова система може не врахувати важливі сторінки або ж взагалі не відображати їх у результатах пошуку.
Втрата цільового трафіку
Коли кілька сторінок конкурують за один і той самий запит, жодна з них не зможе приносити очікуваного трафіку – користувачі взагалі не знаходитимуть потрібну інформацію навіть на умовно найкращій сторінці. Канібалізація зумовлює втрату органічного трафіку, адже релевантний матеріал не завжди потрапляє до топу пошукової видачі.
Щоб визначити, чи присутня у вас канібалізація бренду або блогових сторінок, достатньо використовувати такі інструменти: Google Search Console, Ahrefs, SEMrush. Наприклад, у Google Search Console можна легко перевірити, на яких сторінках наявні ознаки канібалізації за певним пошуковим запитом. Для цього необхідно:
- Авторизуватись у системі GSC.
- Перейти до розділу «Результати пошуку».
- У фільтрах обрати потрібний ключовий запит.
- Перейти на вкладку «Сторінки» – ви побачите, які саме URL отримують покази та кліки за цим запитом.
У списку з’явиться декілька сторінок – це сигнал, щоб перевірити, чи не виникає між ними канібалізація.
Якщо активно моніторити ключові запити та їхні позиції в пошукових системах, ви зможете легко виявити потенційні проблеми ваших сторінок.
Роль структури блогу в запобіганні канібалізації
Грамотна структура блогу – ключовий інструмент у боротьбі з канібалізацією. Вона дає можливість створювати унікальні сторінки, які гармонійно доповнюють одна одну й чітко відповідають на конкретні запити користувачів. Зупинімося на основних діях, які відіграють вагому роль у побудові правильної структури блогу.
Чітке планування контенту
Перед публікацією якогось матеріалу важливо мати чітко сформований контент-план, який буде враховувати:
- загальну ієрархію: від загального до конкретного, від «теплих» до «холодних тем;
- відповідність контенту етапам воронки продажів – усвідомлення (awareness), розгляд (consideration), прийняття рішення (decision). Це дає змогу покрити всі стадії взаємодії користувача з брендом відповідно до карти шляху клієнта (CJM) і краще проаналізувати інтереси, потреби та поведінку вашої цільової аудиторії;
- мету кожної статті: що саме вона має донести до читача, яку потребу задовольнити або на яке питання відповісти;
- розподіл за категоріями та підкатегоріями, які орієнтовані на свій цільовий ключ. Таке сортування допомагає уникати дублювання контенту, оскільки кожна тема «живе» у своїй категорії та, відповідно, ранжується за власним ключем.
Уникнення дублювання
Будь-яка стаття повинна мати визначену тему, мету та унікальний набір ключових фраз. У такому разі ризик канібалізації мінімізується. Кожен матеріал має бути частиною логічної структури, а не окремою хаотичною одиницею.
У контексті теми підбору конкретної стратегії для формування чіткої блогової структури, в SEO найефективнішими вважаються пірамідальна та кластерна моделі організації контенту. Обидві допомагають вибудувати логічну ієрархію сторінок, покращують внутрішню перелінковку та запобігають канібалізації ключових запитів.
Пірамідальна модель
Така структура блогу нагадує піраміду: на вершині – загальна тема, а нижче – її вужчі підтеми. Кожен наступний рівень все більше деталізує попередній. Наприклад, для теми «Банківські послуги» основною буде стаття «Все про банківські послуги в Україні». На першому підрівні будуть статті «Види банківських карток» чи «Як працюють банківські депозити», які детальніше розкривають послуги банку, проте не конкретизують сам продукт банку. На другому підрівні розміщуватимуться статті «Порівняння дебетових карт monobank та ПриватБанк» та «Переваги строкового депозиту на 12 місяців», що призначені презентувати конкретний продукт, а не розвинути загальну тему. Такий метод побудови структури запобігає дублюванню контенту, оскільки кожна сторінка має свою чітку роль і місце в ієрархії.
Кластерна модель (Pillar-system)
Цей підхід базується на побудові центральної сторінки (Pillar) і кластеру тематично споріднених статей, які пов’язані між собою внутрішніми посиланнями. Основний принцип такої системи – усі статті посилаються одна на одну, а особливо – на головну Pillar-сторінку. Так створюється сильний тематичний зв’язок і відповідна логіка для пошукових систем. Наприклад, для теми «Інтернет-банкінг» головною Pillar-сторінкою буде стаття «Що таке інтернет-банкінг: переваги, функції, ризики». Навколо цієї статті утворюватиметься її тематичний кластер з таких публікацій, як-от: «Функції інтернет-банкінгу monobank», «Безпека в онлайн-банкінгу: як захистити свій рахунок» тощо.
Як правильно структурувати контент блогу та позбуватися канібалізації
Розгляньмо на прикладі одного з кейсів нашої компанії, як правильно підходити до структуризації блогу.
Команда Livepage займалася SEO-просуванням британської компанії The Hoxton Mix, що спеціалізується на наданні послуг віртуального офісу для малого й середнього бізнесу та коворкінгу. Ця лондонська фірма на ринку вже понад 11 років.
На старті робіт сайт уже мав 200+ статей блогу. Нам здалося дивним, що за такої кількості контенту позиції та органічний трафік доволі низькі. Під час детальнішого знайомства з вебресурсом та його контентом було виявлено, що переважна кількість статей блогу конкурують між собою – виникає канібалізація запитів, що вкрай негативно впливає на розвиток усього сайту. Вона полягала в наявності 5–7 статей на один кластер.
Попри різні назви, деякі статті були зорієнтовані на охоплення однакових ключів – наприклад, «переваги віртуальних офісів», «віртуальний офіс для бізнесу» тощо. Як наслідок, Google не розумів, яка з цих сторінок є основною, і показував у видачі одну з менш релевантних або взагалі не показував жодну в топі.
Отже, було визначено перелік статей, яких треба було позбутися. Для того, щоб зміна контенту та видалення великої кількості сторінок не вплинули негативно на позиції та кількість трафіку, ми детально проаналізували ті, на яких відбувалась канібалізація запитів. Визначивши пріоритетну для нас сторінку, було налаштовано 301 редиректи зі всіх видалених статей-дублікатів на відповідну їм одну основну, яка залишилась. Додатково здійснювалась оптимізація метатегів Title, Description і H1, які враховували б особливості всіх статей-дублікатів і водночас були унікальними.
Порада: у разі виявлення канібалізації – проаналізуйте метатеги Title та H1 статей, що конкурують. Часто буває так, що просте переписування заголовка й зміщення акценту тематики розв’язує проблему без потреби у видаленні чи об’єднанні контенту.
Для цього сайту інформаційний контент став одним з основних інструментів його просування. Паралельно з усуненням сторінок-дублікатів, ми почали створювати оптимізований під семантику сайту контент-план для публікації свіжих статей. Нові теми мали відповідати запитам цільової аудиторії для того, щоб конверсійність оновленого контенту була максимальною. Також необхідно було забезпечити чіткий поділ тем на основні та другорядні, рухаючись кластерною Pillar-моделлю.
Підсумовуючи, завдяки детально пропрацьованому контент-плану нам вдалося не тільки збільшити семантичне ядро сайту, додавши нові точки входу, а й підвищити кількість конверсій.
Висновок
Правильно структурований контент – це фундамент успіху SEO-розвитку блогу й сайту в цілому. Чітке планування контенту, зрозуміла ієрархія тем, уникнення дублювання та застосування різноманітних підходів до побудови контенту (кластерної чи пірамідальної моделі) дають змогу максимально розширити можливості вашого блогу. Канібалізація ключових слів – поширена, проте цілком розв’язувана проблема. Перевірте свій блог – чи не змагаються ваші сторінки наразі між собою ? Сподіваємося, що завдяки використанню підходів, описаних в нашій статті, ваш сайт стане краще ранжуватися в пошукових системах. Ви отримаєте збільшення органічного трафіку та підвищення його конкурентоспроможності. А якщо у вас не виходить зробити це самостійно – компанія Livepage допоможе вам у цьому! Агентство Livepage має багаторічний досвід і пропонує комплексні стратегії у сфері SEO-просування. Ми розуміємо, як важливо для наших клієнтів бути на перших позиціях, тому кожен етап нашої роботи націлений на досягнення найкращих результатів.