Як вибір правильної ніші допомагає побудувати ефективну SEO-стратегію
Уявіть: два бізнеси запускають сайти з однаковим бюджетом на SEO. Один продає «все для дому» – від меблів до посуду, інший спеціалізується на дизайнерських світильниках. Через пів року перший бізнес зіштовхується з шаленою конкуренцією й ледве бачить результати, тоді як другий отримує стабільний потік клієнтів і продажів з органічного пошуку. Причина – правильно обрана ніша для SEO-просування.
Ніша визначає не лише вашу цільову аудиторію, а й те, наскільки швидко ви зможете зайняти провідне місце у видачі Google. У цій статті ми розберемо, як саме нішевість бізнесу впливає на SEO-просування, чому перед стартом аналіз ніші для SEO є критично важливим і які підходи допомагають керівникам обрати вигідні сегменти ніші для ведення бізнесу.
Чому вибір ніші важливий для SEO-просування сайту
Коли бізнес тільки планує запускати просування власного сайту, головна спокуса – охопити якомога ширший ринок. Здається цілком логічним: більше товарів чи послуг = більше потенційних клієнтів і продажів. Проте саме тут SEO працюватиме за іншими правилами. Чим ширший напрям, тим складніше пробитися на перші сторінки пошукової видачі, оскільки конкуренція SEO в ніші в десятки разів вища.
І тут ми поступово підходимо до питання: а що ж таке бізнес-ніша? Простими словами – це чітко визначений сегмент ринку, де ви пропонуєте конкретний продукт чи послугу своїй аудиторії. Наприклад, «інтернет-магазин одягу та взуття» – це широка ніша, що стосується eCommerce, а ось «SaaS рішення для HR» – вузька. Для SEO ця різниця досить критична: у першому випадку доведеться конкурувати з магазинами-гігантами, в другому – конкуренція менша, шанс потрапити до топу за цільовими запитами набагато вищий.

З огляду на відчутний вплив ніші на SEO, логічно постає запитання: як саме нішевість ринку впливає на пошуковий попит і рівень конкуренції для сайту? У вузьких нішах загальний обсяг ключових запитів менший, однак і конкуренція значно слабша. Це дає можливість бізнесу без великих бюджетних витрат отримати перших клієнтів вже за кілька місяців. Стратегії просування на вузьких нішах особливо вигідні для малого та середнього бізнесу, який не має значних ресурсів для масштабної боротьби з ринковими лідерами. У широких нішах попит значно більший, та і результату доведеться чекати довше, іноді роками. На додачу, варто готуватися до серйозних довгострокових інвестицій. Позитив у тому, що вигравши конкуренцію в широкій ніші, компанія отримує значне масштабування й сильніші позиції на ринку, з якого витіснити бізнес буде вкрай важко.
Інакше кажучи, вузька ніша дає швидкий старт і задає відносно низький поріг входу, проте має обмежений потенціал до зростання. Широка ніша обіцяє високу дохідність у майбутньому, але вимагає чималого терпіння, ресурсів і комплексної стратегії.
Наприклад, уявімо двох підприємців: один відкрив сайт будівельних матеріалів, інший – магазин бетонних сумішей для приватного будівництва. У першому випадку бізнес конкурує з мережевими гігантами на кшталт Епіцентру чи Rozetka, у другому – з кількома локальними виробниками.
Хоча й тут є нюанс – іноді бізнес обирає вужчу нішу, думаючи, що там легше. Та варто враховувати: вузький сегмент не завжди означає відсутність у нього сильних конкурентів. Великі маркетплейси чи нішеві гіганти також створюють сторінки під вузькі нішеві запити. Мало того, що їхня номенклатура товарів значно більша за асортимент малого бізнесу, вони додатково користуються такими перевагами:
- роками займають стабільні позиції у видачі;
- мають тисячі зовнішніх посилань і високий доменний траст;
- краще оптимізують сторінки під масив семантики.
У результаті маленькому бізнесу доводиться конкурувати не лише з локальними гравцями, а й із великими компаніями, які охоплюють усі сегменти одразу. Тому, під час аналізу важливо дивитися і на кількість запитів у ніші, і на типи сайтів-конкурентів, які вже є у видачі. Якщо в топі здебільшого гіганти – стратегія SEO-просування для нішевого бізнесу має бути іншою, ніж коли домінують невеликі тематичні сайти.
Аналіз ніші як основа ефективної SEO-стратегії
Обрати нішу – це лише початок. Далі найважливіше завдання – зрозуміти, який потенціал у цієї ніші та чи є шанс надовго закріпитися в ній за допомогою SEO. Для цього проводиться своєрідний SEO-аналіз ніші. Він дає змогу зважити попит, конкуренцію, динаміку ринку та власні ресурси для формування майбутньої стратегії.
Попит: чи шукають ваш продукт у пошуку
Попит визначає, чи взагалі є сенс інвестувати в SEO-просування. Якщо користувачі активно вводять у Google запити, пов’язані з вашою послугою чи товаром – це сигнал, що ніша жива.
Необхідно знати, як аналізувати нішу в SEO. Для оцінки використовують такі популярні інструменти, як Ahrefs, SEMrush або Serpstat, що показують:
- Search Volume (частотність запиту) – скільки разів користувачі шукають конкретне слово чи фразу на місяць;
- Keyword Difficulty (KD, складність запиту) – визначає, наскільки важко буде потрапити в топ за цим словом;
- Traffic Potential (потенціал трафіку) – в Ahrefs цей показник відображає, скільки трафіку потенційно може приносити сторінка, якщо вона знаходиться в топ 10 за основним ключем і його похідними.
Також не потрібно забувати за безплатний ресурс Google Trends, за допомогою якого ви дізнаєтесь, чи зростає інтерес до вашої ніші з року в рік, чи він стабільний або, навпаки, падає.

Конкуренція: хто вже займає топ видачі
Друге запитання після попиту – з ким доведеться змагатися. Тут важливо дивитися не лише на кількість конкурентів, а й на їхній масштаб. Для цього добре підійде візуальний огляд сайту: асортимент, кількість сторінок, пропозиції сайту. Детальніший аналіз можна отримати через інструмент Ahrefs «Site Explorer», де важливо проаналізувати:
- Domain Rating (DR/DA) – показник авторитету домену в очах Ahrefs. Якщо у видачі домінують сайти з DR 80+, новому бізнесу буде досить складно конкурувати напряму з цими сайтами.
- Referring Domains (кількість унікальних донорів) – скільки інших зовнішніх сайтів посилається на цього конкурента. Чим більше якісних беклінків, тим вищий їхній шанс утримувати високі позиції.
- Traffic (органічний трафік домену) – в Ahrefs або Similarweb можна побачити, скільки відвідувачів у середньому отримують конкуренти із пошуку, і, відповідно, показує їхню «вагу» на ринку.
- SERP Features (наявність розширених результатів) – якщо у видачі вже є блоки з відгуками, FAQ чи локальні карти Google Maps, потрібно враховувати, що конкурувати доведеться не лише з сайтами, а і з самою «розширеною видачею».
- Content Depth (глибина контенту) – наскільки детально пропрацьовані сторінки в конкурентів: чи це просто перелік товарів, чи експертні статті з інфографікою, FAQ, відео тощо.

Потенціал зростання: чи має ніша майбутнє
Навіть якщо сьогодні попит стабільний, ви маєте подумати наперед, збережеться актуальність продукту через 2–3 роки чи інтерес користувачів поступово зникатиме. Що врахувати в SEO для нішевого бізнесу:
- Google Trends – найпростіший спосіб побачити, як змінюється інтерес до цільових запитів. Якщо графік попитовості зростає – це перспективна ніша. Якщо падає – варто двічі подумати, перш ніж просуватися в цьому напрямку.
- Seasonality (сезонність) – у деяких нішах попит має різкі піки та падіння. Наприклад, опалювальні котли шукають переважно восени та взимку, а надувні басейни – влітку. Це нормальна ситуація, яку варто брати до уваги, коли вас цікавить, як вибрати нішу для просування бізнесу.
- Market Insights (дослідження ринку) – статистика зі Statista чи інших локальних джерел покаже, чи росте відповідний ринок у грошовому вираженні. Якщо офлайн-ніша занепадає, онлайн-просування також може бути досить проблемним.

Як правильно обрати нішу для SEO-просування бізнесу
Аналіз ніші – це практичний інструмент, який допомагає зрозуміти, як саме варто будувати SEO-просування. Якщо ви бачите, що ніша має високий попит, але водночас і високу конкуренцію – бізнесу потрібна комплексна довгострокова стратегія та суттєві інвестиції. Якщо ж попит помірний, а конкуренція низька – результат можна отримати швидше через роботу з якісним контентом і нішевими ключами. А от ніші зі спадним інтересом краще уникати або ж дивитися в бік суміжних сегментів, що мають тенденцію до зростання.
Типові помилки бізнесу, коли відбувається вибір ринку для оптимізації SEO:
- Спроба «охопити все»: замість конкретної спеціалізації компанія заходить у надто широкий ринок і втрачає шанс швидко закріпитися на ньому.
- Орієнтація лише на сьогоднішній попит без оцінки майбутнього: так бізнес обирає нішу, яка через рік перестає бути цікавою для користувачів.
- Ігнорування власних можливостей: малий бізнес намагається змагатися з великими корпораціями за відсутності бюджету на той самий рівень SEO, що і в конкурентів.
- Неправильне визначення цільової аудиторії ніші: часто бізнес орієнтується не на тих клієнтів, яким реально потрібен їхній продукт. Наприклад, просувати «преміальні кухні на замовлення» для масового сегмента – марно. Або, скажімо, коли SaaS-сервіси для автоматизації DevOps-процесів намагаються просуватися за загальними запитами на кшталт «хмарні рішення для бізнесу». У цьому випадку їхній продукт просто губиться серед великих провайдерів на рівні Amazon чи Microsoft.

Ключові моменти формування SEO-стратегії в широкій ніші
Широка ніша завжди приваблює бізнес великим потенціалом трафіку. Це можуть бути: одяг, будівельні матеріали, побутова техніка тощо. Проте саме тут SEO стає найскладнішим інструментом: конкуренція висока, вимоги пошукових систем жорсткі, а швидких результатів чекати взагалі не варто.
У широкій ніші бізнесу доводиться змагатися не лише з локальними конкурентами, а й із великими маркетплейсами та брендами, які роками утримують позиції. Тому SEO-стратегія для широкої ніші має бути комплексною й довгостроковою, що охоплюватиме не тільки роботу з контентом, а і з технічними аспектами, внутрішньою архітектурою сайту та зовнішнім просуванням. Основні складники SEO-стратегії в широкій ніші:
- Структура сайту та кластеризація семантики.
У широких нішах семантичне ядро сайту може складатися з тисячі запитів. Тут важливо побудувати логічну структуру їхнього внутрішнього взаємозвʼязку: головні категорії + підкатегорії + товарні/контентні сторінки.
- Для eCommerce: Жіночий одяг → Сукні → Літні сукні.
- Для освітньої ніші: Онлайн-курси → Маркетинг → SEO-курси.
Правильна кластеризація допомагає уникати канібалізації запитів і формує зрозумілу архітектуру сайту для пошукових систем.

- Масштабний контент-маркетинг.
Без якісного контенту широкі ніші просто не працюють. Потрібно чимало оптимізованих сторінок категорій/фільтрів/товарів, профільних статей і гайдів, які закривають увесь спектр інтенту запитів, від комерційних до інформаційних, таким чином, щоб: інформаційний контент формував попит, комерційний – закривав його, а експертний – будував довіру та підсилював E-E-A-T-фактори ранжування, аби уникнути негативного впливу Google-апдейтів надалі.
- Внутрішня перелінковка.
У великих сайтах досить легко загубити важливі сторінки. Грамотна внутрішня перелінковка дає змогу правильно розподілити так звану «посилальну вагу» між важливими розділами сайту: категорії підсилюють підкатегорії, статті блогу ведуть на важливі комерційні сторінки, а товари перелінковуються між собою через SEO-блоки «Схожі товари» чи «Купують разом».
- Лінкбілдинг.
У широких нішах без зовнішніх посилань буде досить складно пробитися в топ видачі. Потрібно відразу формувати сильний посилальний профіль через:
- гостьові статті на авторитетних сайтах;
- згадки в ЗМІ й інших новинних медіа;
- партнерські посилання.
Кількість і якість таких беклінків відіграватимуть ключову роль, адже ви змагаєтесь із сайтами, які мають тисячі природних згадок без сильних бюджетних витрат на зовнішнє просування.

- Технічна оптимізація.
У великих проєктах технічні помилки мають мультиплікативний ефект і масштабуються в рази швидше: якщо сторінка повільно завантажується чи має неправильно проставлений тег, це може вплинути одразу на тисячі URL сайту. Тому важливо:
- відстежувати якість Core Web Vitals;
- правильно налаштовувати теги canonical і hreflang для мультимовних версій;
- регулярно проводити технічний аудит сайту для перевірки наявності нових помилок (з цим добре допоможуть такі інструменти, як Screaming Frog та Ahrefs);
- періодично перевіряти індексацію сторінок через Google Search Console.

- Брендові сигнали та поведінкові фактори
Google у широких нішах враховує не лише класичні SEO-фактори ранжування, а й популярність бренду: кількість прямих запитів із назвою компанії, частоту згадок бізнесу в медіа, довіру користувачів до ресурсу та їхню поведінку під час заходу на сайт (чи всі елементи зрозумілі, зручні в користуванні тощо). Тому нішеве SEO має тісно співпрацювати та інтегрувати свою стратегію з PR та контент-маркетингом.
Яскраві приклади бізнесів, що добре закріпилися у широких нішах:
- Rozetka. Завдяки розгалуженій структурі сайту, тисячам категорій і системній роботі з посиланнями домінує у видачі за більшістю товарних запитів
- Epicentrk. Вдало поєднує онлайн- і офлайн-просування, інвестує чималі кошти в контент і технічну оптимізацію власних сторінок.
- Prom. Використовує масштабність і масив семантики, створюючи сторінки практично під будь-який запит.
SEO-стратегія для вузької ніші: переваги та ризики
Для вузьких ніш ключові напрями SEO-просування ідентичні тим, що й для широких: робота з семантичним ядром, створення контенту, технічна оптимізація, внутрішня перелінковка, лінкбілдинг тощо. Проте мають і свої особливості. Насамперед – обмеженість у масштабуванні та високі вимоги до експертності контенту. Щоб чітко зрозуміти специфіку вузьких ніш, розгляньмо їхні переваги та ризики окремо.
| Перевага | Пояснення |
| Нижча конкуренція | У топі видачі рідше зустрічаються великі маркетплейси та корпорації, більше локальних сайтів, де легше зайняти провідні позиції |
| Швидкий результат | За низькоконкурентними ключовими запитами сторінки можуть потрапити в топ уже за 4–6 місяців, що особливо важливо для малого бізнесу з невеликим бюджетом |
| Вищі шанси привести саме ліда, а не простого користувача | Користувачі здебільшого вводять чіткі комерційні запити, тому частіше стають лідами, які можуть здійснити покупку, а не просто переглянути сайт |
| Кращі можливості для прояву експертності | Нішевий контент створює ефект «експертного хабу», що допомагає пошуковику чітко асоціювати сайт з конкретною темою |
Висновок: вузькі ніші дають можливість швидше досягти результатів у пошуку й ефективніше конвертувати цільовий трафік у лідів.
| Ризик | Пояснення |
| Обмежений обсяг аудиторії | Навіть за топрезультатами такий ринок буде мати свою «стелю» щодо кількості пошукових запитів і можливого охоплення користувачів |
| Залежність від трендів | Вузькі ніші вирізняються підвищеною чутливістю до трендів. Якщо попит знижуватиметься(наприклад, як з медичними масками після пандемії), трафік падатиме швидше й болючіше, ніж у широких нішах |
| Високі вимоги до контенту | Поверхневі статті на загальні тематики справлятимуть мінімальний вплив. Потрібен дійсно унікальний досвід, кейси, значна глибина матеріалів |
| Ризик виходу гігантів | Великі компанії досить легко можуть створити сторінки під ті ж запити та швидко обігнати локальних гравців завдяки більшому авторитету домену |
Висновок: головна слабкість вузьких ніш у тому, що навіть ідеальне SEO обмежуватиметься розміром ринку та вразливістю до змін у попиті чи появи великих гравців.
Приклади формування SEO-стратегії у вузькій ніші:
- eCommerce. Як приклад ніш для SEO-просування, візьмімо інтернет-магазин, який вирішив зосередитися на одязі для йоги з екоматеріалів, а не на продажах усіх видів спортивного одягу. Стратегія просування включатиме:
- збирання семантики не по загальних запитах (спортивний одяг), а по вузьких (штани для йоги з бамбука, еколегінси для йоги тощо);
- створення експертного блогу з порадами для практик з йоги (наприклад, «Як вибрати форму для йоги влітку»), що підсилюватиме комерційні категорії через внутрішнє перелінкування зі сторінками товарів;
- точковий лінкбілдинг з йога-форумів, нішевих ЗМІ та колаборацій з інфлюєнсерами в цій сфері.
- IT/SaaS. Скажімо, сервіс для автоматизації DevOps-процесів замість загальної ніші хмарних рішень для бізнесу просувається в сегменті CI/CD SaaS для стартапів. Стратегія для нього буде дещо іншою:
- збір семантики по довгих і нішевих запитах (best ci/cd tool for startups, devops automation saas for smb);
- створення контенту формату how-to (гайди для CTO, статті про інтеграції з GitHub, Docker тощо);
- розробка кейсів для підвищення довіри клієнтів (наприклад, «Як стартап скоротив деплой з 2 годин до 15 хвилин завдяки нашому сервісу»);
- лінкбілдинг через гостьові статті на технічних блогах, згадки в профільних медіа та Q&A-платформах.
Отже, SEO у вузьких нішах відкриває бізнесу кращу можливість швидше закріпитися в пошуку та отримати перші результати без надвеликих інвестицій. Але водночас така стратегія матиме й свої обмеження, як-от: менший ринок, значна залежність від трендів і ризику конкуренції з боку великих гравців у будь-який момент. Ось чому для успіху важливо будувати просування не лише на нішевих запитах, а й на глибокому експертному контенті та точному попаданні в потреби своєї цільової аудиторії.
Кейс Livepage – як правильний фокус у ніші ІТ допоміг сайту підняти свої позиції
IT-компанії часто стикаються з тією ж проблемою, що й бізнес у широких нішах: висока конкуренція не дає змоги швидко отримати результат із SEO. Саме така ситуація спіткала клієнта Livepage – компанію Digiteum,– що займається розробкою програмного забезпечення й IT-консалтингом. До початку співпраці компанія вела блог самостійно, проте контент не мав чіткого фокуса на цільову аудиторію. Статті були написані без попереднього аналізу попиту та потенціалу ніші, що і стало причиною відсутності відчутного результату. Одна з головних проблем, коли IT-компанії намагаються самі займатися інтернет-просуванням, – це складність у виборі декількох ключових ніш. Через це публікуються матеріали без акценту на будь-якому з напрямків.

Тому основою для формування SEO-стратегії стало створення дійсно нішевого контенту. Поспілкувавшись із замовником про досвід компанії, її кейси та знання в нішах, а також проаналізувавши конкурентів у пошуковій видачі, обраним напрямом для просування стало IoT (Internet-of-Things). Команда Livepage разом із клієнтом підготувала понад 40 статей, які системно розкривали експертизу компанії в цій сфері. Усі матеріали створювалися на основі детальних технічних завдань та опрацьованої семантики, що дало можливість одразу отримувати видимість у пошукових системах і стабільний приріст цільового трафіку.
Важливою частиною роботи стала і технічна оптимізація сайту. На старті були виправлені критичні помилки – від швидкості завантаження та дублювання сторінок до налаштувань індексації й правильного відображення основного «дзеркала» сайту. Це забезпечило формування надійного фундаменту для подальшого SEO-масштабування.
Паралельно проводився аналіз конкурентів у пошуковій видачі. Так ми змогли визначити їхні сильні та слабкі сторони, зрозуміти, які формати контенту найкраще працюють, і скласти ефективний контент-план для розвитку блогу. Додатково, на основі цих висновків, були сформовані рекомендації з покращення юзабіліті сайту та подальшого On-page SEO-просування.
Важливою частиною роботи стали й сервісні лендінги. Зокрема, була створена сторінка «Mobile App Development Services», яка завдяки продуманій структурі, релевантному контенту та нашим SEO-рекомендаціям поступово отримала високі позиції в пошуковій видачі.

У результаті клієнт отримав:
- +1775% пошукового трафіку за 2 роки (із 300 до 5 600 користувачів на тиждень).
- Зростання відвідуваності непопулярних сторінок сайту до 2 854 користувачів на тиждень.
- Позитивну динаміку середніх позицій сайту за всіма ключовими запитами.
Висновок
Отже, як знайти свою нішу для SEO-просування? Її правильний вибір передусім визначатиметься темпом, складністю й вартістю вашого SEO-просування. Для бізнесу це означає одне – перед запуском важливо чесно відповісти на запитання: чи є у вас ресурси, щоб змагатися з великими гравцями, або краще сконцентруватися на конкретному сегменті та швидше отримати очікуваний результат.
Livepage допоможе вам провести глибокий SEO-аудит, налаштувати On-Page SEO та розробити SEO-стратегію, яка підтримає зростання вашого сайту в конкурентній ніші. Агентство має багаторічний досвід роботи з компаніями в різних галузях і пропонує комплексні рішення у сфері SEO-просування. Ми розуміємо, наскільки важливо бізнесу бути на перших позиціях у пошуку, тому кожен етап нашої роботи націлений на досягнення найкращих результатів.

