Як агенція Livepage зустріла звістку про війну і як війна вплинула на операційну діяльність команди
Фото: Вересень 2021 року. Команда Livepage святкує 10 років з моменту створення
У цьому році команді маркетингової агенції Livepage виповниться 11 років. Наша команда налічує понад 60 спеціалістів, серед яких є SEO, Linkbuilding, PPC, Email-спеціалісти, маркетологи, дизайнери, аналітики, редактори та проджект-менеджери. Livepage є однією з найбільших маркетингових агенцій Дніпра і входить до ТОП-5 в Україні.
В цій статті йдеться про те, як ми зустріли новину про війну, як війна вплинула на операційну діяльність компанії, чим тепер займаються члени команди та взагалі що коїться з ринком маркетингу в Україні.
Про організаційну структуру та модель агенції
Livepage — одна з небагатьох агенцій в Україні, яка останні декілька років повністю фокусується на роботі з IT аутсорсинговими компаніями, SAAS-проєктами та стартапами, а також Local Business із США та Канади. В цілому на момент війни в нас було близько 70 % англомовних проєктів у портфелі. Але історично ми також працюємо з такими компаніями, як Work.ua, кіберспортивною організацією Natus Vincere (NAVI) та деякими іншими локальними гравцями.
Більша частина клієнтів звертається до нас за послугами SEO, в нас є великий досвід, і ми із задоволенням ділимося ним у своїх кейсах. Маємо також унікальний досвід з перекладу сайту Work.ua та зміни головної версії сайту з російської на українську без втрати трафіку. Наша команда брала участь у створенні та перевірці технічного завдання для Work.ua та слідкувала за змінами на сайті. Зараз, до речі, ми безкоштовно консультуємо український бізнес щодо переходу сайтів на українську і працюємо над великою унікальною інструкцією про те, як різним типам бізнесу зробити перехід з мінімальними втратами пошукового трафіку.
Між тим наша структура послуг наразі лишилась такою, якою була до війни, і вплив війни на кожен із відділів виявився різним.
Як війна вплинула на прибуток та які відділи просіли найбільше
Березень 2022 року був важкий для Livepage: ми втратили половину надходжень. У квітні відмовились від офісу, урізали інші витрати та збільшили надходження на 15 %. У травні вже можна констатувати 10-15 % зростання, порівнюючи з квітнем, та поступове відновлення впродовж наступних місяців.
У відсотковому відношенні найбільше постраждали:
- Відділ Email-маркетингу та автоматизації.
- Відділ PPC та платної реклами.
- Україномовний та російськомовний відділи SEO.
Перш за все постраждали eСommerce-проєкти та український бізнес. А також дуже швидко відбулось скорочення бюджетів на PPC та Email. Багато колег з українського ринку казали, що кредитували своїх клієнтів і не змогли отримати сплату боргів або отримали її частково. В нас такої проблеми не було, і я вважаю, що це дуже допомогло нам не вийти в мінус.
У той час як ми втратили близько половини надходжень, багато моїх колег констатували, що в березні в них лишилось не більше ніж 15 % надходжень від лютого. Тож наша ситуація серед умовно середніх і великих агенцій вважалась ще досить непоганою.
За рахунок скорочення витрат на офіс, від якого ми у квітні взагалі відмовились, та дисконтів, що зробили нам сервіси, якими ми користуємося в роботі, нам вдалося не вийти в мінус. У квітні, наскільки мені відомо, українські компанії почали повертатися на SEO, але ми багатьом допомагаємо безкоштовно або з великим дисконтом. Наразі наш портфель англомовних клієнтів збільшується, і ми фокусуємося тільки на залученні профільних ICP.
Чи скорочували когось із команди та що відбувалось із зарплатами
Нікого з команди не скоротили (не враховуючи тих, хто не пройшов стажування). Зарплатні скоротили в середньому лише на 10 % більшій частині команди і до 20 % менеджерам.
Ситуація з заробітними платами теж не така вже й погана, якщо порівнювати з українськими маркетинговими агенціями, з якими я спілкувався. Здебільшого тому, що ми працюємо з англомовним ринком. Але, відверто кажучи, впевненості в майбутньому немає. Більшість клієнтів з аутсорсингу передбачають складну ситуацію на міжнародному ринку, великі ризики через війну, глобальну кризу та інфляцію. Але ринок досить великий, і мені здається, що нашій команді вдається і буде вдаватися знаходити необхідну кількість клієнтів. Наразі це вдається робити значно важче компаніям, які мають команду у 200-300 працівників. Але я впевнений, що всі великі компанії залишаться на плаву. Я особисто знаю всіх керівників, і ми підтримуємо зв’язок. Впевнений, що в них все буде гаразд, бо вони мають досвід та гарні команди. Щиро бажаю їм скорішого відновлення.
Чи пішов хтось із команди під час війни
Якщо не рахувати тих, хто вступив до лав ЗСУ, на жаль, є люди, які лишили компанію. Маємо три категорії людей:
- З самого початку війни почали займатись волонтеркою і перестали виходити на зв’язок або сказали, що не мають можливості працювати.
- Ті, хто переїхав за кордон та почав шукати більш прибуткову роботу через різке збільшення регулярних витрат або з метою знайти щось локальне, скоріше вивчити мову та отримати повний соціальний пакет у тій країні, в якій знаходиться.
- Ті, хто вирішив змінити роботу з особистих причин. Ті, хто давно думали про якусь іншу діяльність, сумнівалися, чи подобається те, чим вони займаються, були з чимось не згодні, — вирішили спробувати щось інше. Всі вони так чи інакше мали намір піти з компанії ще до війни.
Не можна сказати, що таких людей було багато. Але кожен такий випадок, враховуючи, що команда досить невелика, досить болісно, хоча й з розумінням, був сприйнятий командою. Наразі ми трохи змінюємо процеси та організаційну структуру і впевнені, що всі зміни підуть на краще. З точки зору впливу на процеси майже всі гарно передали справи й дали час команді адаптуватися, що допомогло нам зробити все, аби клієнти не відчули збільшення навантаження на окремі відділи. За це я вдячний кожному.
Як вдається працювати віддалено. Як побудована комунікація
«Дякуючи» ковіду, більшість компаній була готова до переходу в режим віддаленої роботи, тож і в нас не було ніяких проблем. Напевно, ми єдина компанія, яка мені відома, що користується Discrod-ом у щоденній комунікації. На початку ковіду я написав статтю щодо комунікації в Livepage в нашому блозі.
Наші дії одразу після початку війни
Перш за все ми сформували принципи:
- Відмова від роботи з партнерами з рф та білорусами — таких було менш ніж 10 % ще до війни.
- Перехід на державну українську мову в маркетингу та у всьому зовнішньому спілкуванні. Підтримуємо лише українську та англійську версії сайту, російську версію наразі готуємо до перенесення в папку livepage.ua/ru.
- Підтримка працівників — перший пріоритет. Піклуємось про безпеку членів команди та їхніх близьких. Зберігаємо зарплати настільки, наскільки можемо. Уникаємо скорочень працівників.
- Волонтерська робота важливіша за діяльність компанії. Наразі ми видаємо зарплату всім: і тим, хто служить у ЗСУ, також.
- Якщо є можливість працювати — треба працювати, бо це є великим внеском у спільну роботу та допомогу іншим членам команди, а також це підтримує економіку країни.
З переходом на українську в нас не все було гладко. Стався один неприємний випадок із нашою рекрутеркою, але нам вдалося виправити ситуацію та дуже конкретно все проговорити з командою. Треба розуміти, що Дніпро — російськомовний регіон, тому не всім перехід на українську мову дається легко, і в принципі ми нормально відносимося, якщо в житті людина спілкується будь-якою мовою. Не всі документи та наші ТЗ вдається швидко перекладати на українську. Але принципово для нас залишилися дві основні мови в роботі — українська та англійська. І цей тренд вже не зміниться ніколи.
Волонтерська діяльність
Допомога за нашим фахом
З початку війни до деяких проєктів я знову долучився як SEO-спеціаліст. Більшою мірою це волонтерські проєкти. Одним із них є uawar.net (представлений на скриншоті) — статистика втрат росії в період війни. Ми розробляли ресурс самостійно нашою командою і зібрали вже понад 250 конверсій у донати, більша частина яких — із США.
Модель проста: ми додали кнопку для донату на сайті Національного банку України та наразі отримали вже понад 400 переходів до сторінки з донатами.
Також завдяки Артуру Міхно ми долучилися до проєкту Люби Колосовської, засновниці відомого руху Батарейки Здавайтеся, яка під час війни почала допомагати Руху опору капітуляції виходити на міжнародну арену, збирати кошти на допомогу ЗСУ та висвітлювати новини з України англійською по всьому світу. Ми допомогли створити концепцію та дизайн сайту https://www.freeukraine.tv (сайт ще на стадії наповнення), долучили друзів-програмістів та наразі будемо допомагати з просуванням на міжнародний ринок.
Допомога, яку доводиться опановувати
Не дивлячись на складну ситуацію, у квітні ми задонатили близько 200 000 грн у фонд «Повернись живим», а в травні виділили 250 000 грн на допомогу ЗСУ. Можливо, це й не так багато, як хотілось би, але все ж таки дуже важливо. Ми помічаємо, як наша допомога підіймає моральний дух тих, для кого ми це робимо безпосередньо.
На мій День народження нам вдалося зібрати разом десь 70 тис. грн на підтримку сім’ї з Маріуполя, також я допомагаю тим, кого знаю, оснащувати всім необхідним.
Оскільки наша компанія з Дніпра, ми стали отримувати все більше запитів від конкретних знайомих з передової лінії. Тому вирішили організувати допомогу і розподіляти кошти наступним чином.
Пріоритети:
✔ Військові потреби тих, хто знаходиться на лінії вогню або поруч із нею;
✔ Допомога за потребами батальйону чи роті;
✔ Купівля масових або великих одиниць техніки (дрон, тепловізор, жилети);
✔ Купівля того, що можемо швидко доставити (не більше 2-3 тижнів).
Принципи:
✔ Робота з перевіреними знайомими людьми та центрами;
✔ Швидке реагування і відповіді щодо можливості допомогти;
✔ Надання звітності, чеків, офіційних запитів від батальйонів, фото факту отримання допомоги.
Ми створили свою дошку для запитів. Відповідальною є наша старша PM Валерія Вишневська, її чоловік зараз воює. Так наприклад були куплені та надіслані жилети самонадувні для моряків, на які збирав Павло Хазов (наш колишній працівник).
Нещодавно наш партнер Біржа прямої реклами Collaborator.pro задонатив у наш фонд 400 000 грн на закриття потреб захисників, від яких ми отримуємо запити. Це дуже круто!
Чим займається команда під час війни
Волонтерство та служба у ЗСУ
Більшість команди лишилася в Дніпрі. Зараз кожен робить багато корисних справ, наприклад:
- Здає кров у лікарнях;
- Допомагає переселенцям;
- Збирає кошти й допомагає місцевим фондам і друзям;
- Збирає речі, ліки та продукти для волонтерських пунктів;
- Долучається до різних волонтерських онлайн-проєктів;
- Робить донати в офіційні фонди, а також переказує кошти волонтерам і невеличким організаціям.
Але є і ті, хто пішов на війну. Наш колега Биков Богдан працює в Livepage PPC-спеціалістом, а наразі служить у ЗСУ. Богдан розповів нам, як він вирішив долучитись до ЗСУ:
? «На початку вторгнення хотів піти у військкомат, але батьки були категорично проти. Тому допомагав теробороні та робив за допомогою зварювального апарату шипи для блокпостів. У цей час батьки мобілізувались добровільно до лав ЗСУ. Після цього я, нікому не сказавши (крім свого тімліда Вови), відправився до військкомату, пройшов комісію та мобілізувався. Рідні дізнались про це лише на другий день перебування у ЗСУ)».
Мені вдалося отримати дозвіл від Богдана на публікацію фото.
За можливості інколи Богдан надсилає до нашого внутрішнього чату невеличкі історії, які дійсно вражають. Ось, наприклад, одна з таких історій:
? «Ми ставили ретранслятор для посилення сигналу радіозв’язку. Тому потрібно було комусь полізти з антеною на висоту 30 метрів. До війни думав, що боюсь висоти, але тут боятися ніколи. Тому з антеною за спиною поліз із саморобною страховкою та встановив антену. Так я став штатним альпіністом підрозділу) Всі боялися. Але треба було встановити. За день туди довелося підійматися 4 рази».
Історії наших колег з Livepage про волонтерську діяльність
Про волонтерську діяльність команди Livepage можна писати окрему статтю. Історій дійсно багато. Далі залишу декілька історій у тому форматі, як ними поділились колеги.
1. Вишневська Валерія, PM Team Lead Livepage:
? «До війни та пару разів під час я допомагала Starenki. Фасувала продуктові набори, і потім їх розвозили людям похилого віку. Як це відбувається: зв’язуєшся з куратором від Starenki, твої контакти передають до соціальної служби. Потім вони з тобою зв’язуються і направляють у соціальний центр, в якому потрібно розфасувати продуктові набори по пакетах (15 найменувань у кожному наборі). Вантажиш до себе в машину разом із соціальними працівниками та їздиш разом із ними за адресами людей похилого віку. Дуже крута колаборація виходить між Starenki та соцпрацівниками: Starenki збирають гроші й закуповують продукти, а соціальна служба організовує логістику та комунікації з літніми людьми.
Мене щоразу дивувала ідеально продумана логістика з боку соціальних працівників.
Шлях був побудований так, щоб ми могли заїжджати по дорозі, а не хаотично рухатися і гаяти час. Тому що люди цінували час волонтерів і мали велике бажання якнайшвидше доставити продукти. До речі, продуктовий набір був дуже гідним.
Від такого волонтерства приємно на душі, що є небайдужі люди, і ти можеш бути причетним. Проте, з іншого боку, це дуже сумно, тому що тебе зустрічає бабуся чи дідусь, у якого нікого немає, він живе один, не в найкращих умовах. Але найжахливіше, що він самотній, і лише один раз на місяць до нього приходять соціальні працівники, щоб занести продукти та ще якось допомогти по дому. Після такого ще більше цінуєш своїх близьких і хочеш проводити час із ними».
2. Волович Катерина, Project Manager Livepage
? «Ми з сім’єю допомагаємо військовим ще з 2014 року. Тому 24 лютого, коли розпочалась повномасштабна війна, в нас навіть не виникло питання, що робити. Ми відразу ж почали приймати заявки від знайомих військових на все необхідне та паралельно розпочали збір коштів серед друзів, знайомих, партнерів по всьому світу. За цей час ми закрили багато потреб з амуніції, техніки, ліків, їжі тощо. Ми налагодили постачання індивідуальних військових аптечок (IFAK) з Польщі та вже у Дніпрі самі доукомплектовуємо їх усім необхідним згідно з протоколом домедичної допомоги. Отримали вже багато схвальних відгуків від бійців і медиків, яким вже є з чим порівняти. Наразі збираємо кошти для замовлення третьої партії аптечок. Адже війна триває, і ще дуже багато хто потребує ліків, а держава, на жаль, поки не в змозі надати всім бійцям якісні аптечки. Тому в нас попереду ще багато роботи, але думка про те, що ми допомагаємо повернутися нашим захисникам додому живими, надає сил. Тому працюємо далі задля нашої перемоги!».
3. Лемешко Ірина, Accountant Livepage
? «Я — волонтер координаційного штабу волонтерів Дніпра. Наш штаб має дуже багато направлень, таких як переселенці, медична допомога пораненим, допомога тваринам, евакуація, допомога нашим захисникам, шелтерам та багато чого іншого… Саме зараз я — координатор відділу амуніції. Займаюсь тим, що, за мірою наших можливостей, вдягаю наших всіх захисників. Тепер я розбираюсь в усіх типах військової форми. І можу на вигляд сказати розмір і зріст будь-кого)
Чи легко бути волонтером? Ні, мабуть, не легко. Було періодами важко і фізично, і морально. Та по-іншому вже не можна… Коли дивишся на наших хлопців, які сплять вже третій місяць в окопах, а душ приймають вологими серветками… які тікають з “Мечки” [Дніпропетровська обласна клінічна лікарня ім. Мечникова], щоб повернутись на передову… які живуть під постійними обстрілами… Коли їх бачиш, то розумієш, що легко, легко бути волонтером. Їм набагато важче, та вони не скиглять і не розповідають, як набридла їм війна, вони просто роблять все, що від них залежить… Тому і ми маємо робити все, що можемо. Плести сітку, приходити просто допомагати руками, купувати необхідні речі та приносити їх у волонтерські центри чи шпиталі… перераховувати гроші… Робити хоч щось, щоб їм допомогти… Бо якщо сьогодні ми не підтримаємо наших захисників, то завтра нас буде нікому захищати…».
4. Руденко Дарина, HR Livepage
? «З перших днів війни ми з командою Livepage, окрім величезної допомоги від компанії, самостійно з колегами та друзями назбирали 31 544 грн за тиждень. Їздили здавати кров, збирали теплі речі для біженців, шукали в місті необхідні медикаменти, які були лімітовані. Закупали продукти, ліки та все необхідне для волонтерських пунктів «Volunteerdnipro», для дитячих будинків і для переселенців. Також регулярно робили грошові перекази для ЗСУ. Закупали термоси для того, щоб зігрівати захисників на блокпостах, особливо за межами міста, оскільки було дуже холодно. Разом із друзями заселили у квартири дві родини з дітками, які прибули з гарячих точок, — безоплатно. Крім того, старались допомагати шляхом розповсюдження інформації, а також допомагати власноруч. І продовжуємо щодня допомагати, чим можемо! ? Разом ми сила! Кожна мінімальна допомога, підтримка, приклад — це вже великий крок до перемоги!».
5. Радченко Павло, Editor Livepage
? «Разом із партнером із Німеччини займаюся невеликим YouTube-каналом «Voices for Ukraine». Знайшов власника каналу зовсім випадково, просто серфив на Реддіті, закинув переклад українського відеоролика в коменти, а потім якось само понеслося. Моя функція — переклад на англійську та консультації з приводу української мови та культури. Разом нам вдалося розкрутити канал майже до 100 тисяч підписників.
Здебільшого ми постимо короткі відео з мотивуючими або смішними моментами цієї трагічної війни — намагаємося знайти позитивне в негативному. На жаль, канал отримав страйк за те, що насмілився називати речі своїми іменами: росію — країною-агресором, а московських свиней — свинями. Суттєва кількість переглядів (до 55 % на деяких відео) приходить зі сторони країни-агресора, тому маємо win-win ситуацію: і отримуємо монетизацію, яку можна перенаправити в потрібне русло, і маємо хоч якийсь мізерний шанс достукатись-таки до зазомбованих окупантів.
За короткий час існування каналу вдалося передати ~500 євро на гуманітарні потреби до фонду Київської школи економіки KSE Foundation та залучити глядачів до прямих пожертв на потреби ЗСУ через НБУ та United24. Трохи менше, ніж нам хотілося б, але ми не засмучуємося і позитивно дивимось у майбутнє: хотілося б створити позитивний імідж України як європейської країни, запросити якомога більше іноземних волонтерів для відбудови країни після війни та привернути увагу якомога більшої кількості туристів».
Які вже висновки я зробив з початку війни
Перш за все вдячний команді. Це неймовірні люди, з якими за честь працювати разом.
- Livepage до війни та зараз — дві різні компанії. Все змінилося, але тренд працювати в нашій індустрії лише посилився;
- Ми розуміємо, що наша діяльність можлива тільки завдяки військовим. Тому ми будемо робити все, щоб забезпечити всім необхідним бійців з першої лінії оборони, а потім і атаки;
- Мова — зброя. Це дійсно так. Я вважаю, що в Україні треба замінити вивчення російської на англійську;
- Люди по-різному себе проявляють. Але я радий, що всі близькі й ті, з ким багато років разом, залишилися надійними партнерами та друзями;
- Пишаюсь усіма українцями. Боляче за загиблих.
Ця війна обов’язково закінчиться нашою перемогою!