Найкращі способи виявити, виправити та попередити канібалізацію ключових слів
Досі додаєте усі цільові ключові запити на одну сторінку і не розумієте, чому позиції не ростуть? Ваші SEO-шники пропонують вам писати декілька статей на один і той самий запит клієнта? Сьогодні ми розкажемо вам про канібалізацію і те, як правильно просувати сайт, аби ніколи не потребувати її виправлення.
Читайте в нашій статті про те:
- Що таке канібалізація ключових слів?
- Чи шкодить канібалізація ключових слів сайту?
- Як знайти канібалізовані ключі на сайті?
- Як виправити канібалізацію ключових слів?
- Як не варто виправляти канібалізацію ключових слів?
Що таке канібалізація ключових слів?
Вважається, що канібалізація шкодить позиціям обох сторінок, оскільки Гугл не розуміє, яку сторінку ранжувати вище, а тому знижує позиції обох. Але чи завжди наявність одного ключового слова на декількох сторінках шкодить сайту?
Канібалізація ключових слів виникає тоді, коли на сайті існує декілька сторінок, що оптимізовані під один і той самий кластер ключових слів. Вони починають конкурувати один з одним, і як результат, позиції знижуються в обох. Дехто може думати, що чим більше статей написано під конкретний запит клієнта, тим більше авторитетності сайт набуває в очах Гугла, але насправді таким чином ви тільки змушуєте Гугл вирішувати, яка з ваших сторінок більше відповідає інтенту користувача. Не зрозумівши, яку сторінку ранжувати вище (оскільки обидві з них відповідають запиту), пошукова система знижує позиції обох.
У такій ситуації сторінки вашого сайту повинні конкурувати не тільки з вашими конкурентами, а й самі з собою. Що, погодьтеся, дуже ускладнює можливість отримання гарних позицій у видачі.
Скоріш за все, зараз у вас виникло запитання: а як щодо подвійної видачі, коли сайт отримує додаткове посилання на іншу, схожу за запитом статтю і можливість відображати дві статті замість однієї? Чи вважається це каннібалізацією?
Така ситуація не вважається канібалізацією, тому що кожна з таких сторінок окремо ранжується за різними запитами.
Чи шкодить канібалізація ключових слів сайту?
Канібалізація ключових слів, безумовно, шкодить сайту. Уявімо, що на сайті компанії є декілька блогових статей, які присвячені вартості розробки мобільних ігор:
- How much does it cost to develop a mobile game?
- How to calculate the price for mobile game development?
У цій ситуації жодна з них не отримає високих позицій у пошуковій видачі, бо Google не зможе вирішити, яка підходить під запит користувача більше. Замість цього ми можемо обʼєднати ці статті в одну, представивши більш повну, актуальну і цікаву інформацію, яка буде конвертувати читача в ліда. Таким чином, ми позбудемося конкуренції та збільшимо трафік на сайт.
Схожий досвід був у нашої компанії в кейсі Hoxtonmix, про який ми розкажемо трохи згодом.
Як знайти канібалізовані ключі на сайті?
Для пошуку канібалізованих ключових слів на сайті є декілька методів, про найефективніші з яких ми розповімо нижче. Але перш ніж застосовувати будь-який з них, вам необхідно зробити список основних сторінок вашого сайту, з якими ви хочете працювати, та додати до них по одному основному ключу, за яким на вашу думку, повинна ранжуватися кожна конкретна сторінка.
Зазвичай така сегментація має проводитися перед початком оптимізації сайту, а ще краще — перед його створенням. Запорука запобігання канібалізації ключових слів — це саме створення повноцінної, правильної структури всіх сторінок сайту на самому початку.
У Livepage ми завжди проводимо аналіз ніші та конкурентів перед створенням або оптимізацією структури сайту, що допомагає нам уникнути проблем із канібалізацією. Якщо ви запускаєте свій сайт і не хочете стикатися з такою проблемою, рекомендуємо одразу звернутися до професіоналів, аби потім не витрачати свій час на пошук та усунення проблем.
Використовуйте Google Search Console
Google Search Console — це найголовніший інструмент, який вам обов’язково потрібно використовувати, якщо ви вирішили зайнятися SEO-оптимізацією свого сайту.
Для того щоб знайти канібалізовані ключі через GSC, вам необхідно зайти у розділ “Performance”:
Натисніть на кнопку “New”, а після цього на “Query”, щоб додати новий фільтр за пошуковим запитом. Введіть ключове слово, канібалізацію якого ви хочете перевірити:
Після цього перейдіть до списку всіх сторінок, які Гугл ранжував за цим ключовим словом, на вкладці “Pages”:
Після того як ви побачили список усіх сторінок, що ранжувалися за цим запитом, вам потрібно буде вручну перевірити кожну сторінку на наявність канібалізації. Як це зробити? Розберімось разом:
- По-перше, вам необхідно переглянути і проаналізувати ключі на цих сторінках. Чи є там потрібний нам ключ у прямому входженні? Наскільки часто він зустрічається?
- По-друге, потрібно порівняти метадані. Чи вони схожі? Чи стоїть необхідний нам ключ у title та description?
- По-третє, порівняти контент на сторінках і його інтент. Чи ці сторінки можуть бути взаємозамінним і наразі відповідають на одне й те саме питання користувача?
- По-четверте, необхідно проаналізувати внутрішні та зовнішні анкори, що ведуть на наші сторінки. Які ключі вони містять? Чи збігаються вони в обох статтях?
- По-пʼяте, перевірити видачу по ключовому слову, а саме до якого типу сторінки він найбільше підходить (блогова сторінка, сторінка послуг і тощо).
Використовуйте site:
Ще один варіант пошуку канібалізованих сторінок — використання пошукового оператора “site:”. Ви можете ввести до пошукової строки назву вашого сайту з ключовим словом, пошук за яким ви проводите, і побачити всі сторінки, які Гугл вважає релевантними цьому запиту. Та сторінка, яка буде ранжуватися на першому місці, на думку Гугла, найрелевантніша, а отже, при вирішенні, яку з них потрібно залишити, варто віддавати перевагу саме першій сторінці.
Якщо ви вважаєте, що перший отриманий результат не повинен перебивати іншу, більш важливу сторінку, то варто провести деоптимізацію першого результату. Так, іноді блогові статті перебивають ранжування лендингів у процесі зміни пошуковими системами інтенту ключових слів і видачі.
Так само, як і в першому варіанті, вам необхідно буде вручну продивитися усі результати пошуку, щоб упевнитися в тому, що наявні сторінки дійсно канібалізують одна одну.
Використовуйте сторонні сервіси
У своїй роботі при пошуку канібалізованих сторінок ми рекомендуємо робити акцент на Google Search Console, але не зайвим буде розповісти, які ще сервіси ви можете використовувати, щоб виявити цю проблему. Найчастіше SEO-спеціалісти використовують:
- Ahrefs;
- Semrush;
- SeRanking.
В принципі, усі ці сервіси працюють плюс-мінус однаково, однак розберімо принцип їх дії на прикладі найпопулярнішого – Ahrefs.
Для того щоб виявити канібалізацію ключових слів через Ahrefs, вам необхідно скористатися Site Explorer. Введіть у рядок адресу свого сайту, а після цього перейдіть на сторінку Organic Keywords. Відфільтруйте результати за бажаним ключовим словом та натисніть кнопку для перегляду historic rankings:
У цьому звіті ви зможете переглянути сторінки, які ранжуються за вашим ключовим словом. Їх потрібно додатково проаналізувати на наявність явної канібалізації так, як ми описували у розділі з Google Search Console. А після цього, якщо проблема все-таки є, приймати рішення про те, як її краще вирішити.
Як виправити канібалізацію ключових слів?
Тепер, коли ми розібралися в тому, як виявляти канібалізацію ключових слів, необхідно зрозуміти, як її можна позбутися. Існує декілька варіантів, як виправити канібалізацію ключових слів:
301 редирект
Цей варіант можливий, коли у вас є:
- Дві статті, одна з яких має більш актуальний і повний контент. Тоді з іншої, не такої якісної статті ми повинні поставити 301 редирект на більш цікаву та якісну.
- Декілька статей з одним кластером ключових слів. У такому випадку ви можете написати одну консолідовану статтю, де ви зберете всю важливу і актуальну інформацію, а після цього поставите зі старих статей 301 редирект.
Наявність великої кількості редиректів на сайті є небажаною, адже це витрачає цінний краулінговий бюджет і заважає індексації сайту. Але якщо ваш сайт не невеликий за обсягами або канібалізованих сторінок не так багато, то ви можете впевнено використовувати цей варіант. Важливо зазначити, що редиректи варто застосовувати, якщо сторінки, з яких ви будете їх проставляти, не мають великої цінності для бізнесу. Якщо ж ви не хочете втрачати ані першу, ані другу сторінку, краще скористатись другим способом — розділенням кластерів ключових слів.
Але як визначити, яку сторінку залишити, а з якої поставити редирект? Для цього вам потрібно проаналізувати такі метрики, як кількість і якість беклінків, кількість трафіку та позиції сторінки в результатах видачі. З тієї сторінки, що має менше якісних беклінків, гірші позиції та приносить менше трафіку, і потрібно ставити 301 редирект.
Після того як ви налаштували редирект, необхідно продивитися усі внутрішні посилання — усі сторінки, що посилаються на нашу сторінку, повинні мати прямий УРЛ, щоб уникнути внутрішніх редиректів. Крім того, не забудьте поставити пряме посилання в sitemap.
Цей спосіб усунення канібалізації ми використовували у кейсі компанії Hoxton Mix. Hoxton Mix — лондонська компанія, що спеціалізується на наданні послуг віртуального офісу для малого та середнього бізнесу. На початку нашої роботи клієнт вже мав понад 200 блогових статей, але при цьому дуже низькі показники ранжування та трафіку. Щоб визначити, в чому саме була проблема, ми почали аналізувати блогові статті та розбивати їхню семантику на кластери. Після аналізу виявилося, що в багатьох статтях була проблема канібалізації та багато з них конкурували між собою, що заважало їм посісти місце в ТОПі та приносити лідів на сайт.
З кожного кластеру ми обрали по одній статті, яка мала найкращі показники, кращий контент і більшу кількість посилань, а потім налаштували на неї з інших статей кластеру 301 редирект. Результат нашої роботи ви можете побачити на графіку:
За 6 місяців плідної співпраці з нами сайт отримав +16,800 трафіку щомісяця.
Якщо ви хочете отримати професійні послуги з SEO-просування, не відкладайте це на потім. Зв’яжіться з нами вже зараз.
Розділення кластерів ключових слів між сторінками
Для цього методу нам знову необхідно звернутися до головного інструменту всіх SEO-спеціалістів – Google Search Console. Якщо у вас є дві сторінки з канібалізованими ключовими словами, першим етапом вам необхідно зібрати ключі, за якими вони ранжуються за допомогою GSC. Зробіть вивантаження ключових слів з такими показниками:
- Total clicks;
- Total impressions;
- Average CTR;
- Average position.
Після цього об’єднайте обидва звіти в один файл в Excel або Google Таблицях.
Другий етап – це аналіз ключових слів, за якими ранжуються сторінки. Вам необхідно проаналізувати ключі та видачу за ними та зрозуміти, які ключі можна залишити на першій сторінці, а які більше підходять другій.
Третій етап — оптимізація статей. Після того як ми зібрали семантику, що відповідає кожній зі статей, необхідно оптимізувати їх під ці ключові слова, а ті, що не підходять, видалити. Крім того, не забувайте, що анкори, як зовнішні, так і внутрішні, які ведуть на сторінку, також потрібно переглянути і за потреби виправити.
Як не варто виправляти канібалізацію ключових слів?
Усунення канібалізації ключових слів – справа, яка потребує консультації досвідченого SEO-спеціаліста. Але якщо ви з якихось причин вирішили самостійно усунути цю проблему на вашому сайті або просто хочете знати більше про те, як можна пофіксити канібалізацію, то вам необхідно знати й про те, як це робити не варто.
Видалення сторінки
Видалення сторінки — крайній захід, до якого варто вдаватися, якщо сторінка не має абсолютно ніякої цінності для бізнесу, не приносить трафік та лідів. Також сторінку можна видаляти, якщо вона ще не потрапила в індекс. Тобто якщо у вас є дві статті з канібалізованими ключами, ви можете видалити ту, яка ще не потрапила в індекс, а значить, не ранжується в Гугл і не має ніяких позицій, і спокійно продовжити працювати з тією сторінкою, що вже є в індексі.
Тег noindex
Індексування сторінки означає, що робот побачив, просканував та заніс сторінку до своєї бази. Тепер, коли користувач буде вводити запит, що відповідає тематиці цієї сторінки, у пошук, вона відображатиметься у результатах видачі. Тег noindex дає пошуковим системам зрозуміти, що сторінка не повинна знаходитися в індексі. Навіть якщо вона вже проіндексована, при наступному скануванні, коли робот побачить, що ви додали до неї тег noindex, сторінка вилетить з індексу.
Цей спосіб розв’язання проблеми канібалізації не найкращий, адже зазвичай тег noindex застосовують до сервісних і технічних сторінок типу кошику, реєстрації, входу і тощо.
Тег canonical
Тег canonical використовується, коли на сайті є дві сторінки з ідентичним контентом, щоб показати Гугл, яку з них потрібно відображати в пошуку. Цей тег не вирішує проблему канібалізації ключових слів.
Замість висновку
Канібалізація – доволі розповсюджене явище, з яким можна зустрітися не тільки на початку просування сайту, адже з плином часу пошукові системи передивляються інтенти ключових слів, змінюють алгоритми видачі, удосконалюють процес ранжування. Через це точково з цією проблемою може зіштовхнутись будь-який бізнес, навіть якщо на початку кластеризація ключових слів була виконана правильно (на той момент часу).
Для того щоб уникнути канібалізації, важливо регулярно переглядати, як ранжуються сторінки, а також відслідковувати позиції ключових слів у спеціальних сервісах, як от SeRanking. Крім того, про цю проблему не можна забувати і під час планування контент-плану. Необхідно завжди перевіряти, чи не буде нова сторінка містити ті ж самі ключі, що й одна з існуючих сторінок, незалежно від типу.