8 причин, чому ваш сайт не відображається в Google
Існує декілька причин, через які ваш сайт може не відображатися в результатах пошуку. У цій статті ми розберемо найрозповсюдженіші з них та поговоримо про те, як їх виправити та підвищити свої шанси зайняти омріяний ТОП у видачі.
8 причин, чому ваш сайт не відображається у результатах видачі
Найрозповсюдженішими причинами, через які ваш сайт може не відображатися в результатах пошуку, є наступні:
- Ваш сайт занадто “молодий”.
- Сайт закритий від сканування.
- Вам не вистачає якісних зовнішніх посилань.
- Окремі сторінки сайту не відповідають інтенту користувача.
- На сайті є дублікати сторінок.
- Ключові слова на сторінках занадто конкурентні.
- Сайт має проблеми з UX (user experience).
- Ви потрапили під фільтр і сайт вилетів з результатів пошуку.
З деякими з них можуть зіткнутися тільки нові сайти, а з деякими — навіть ті, які вже приносили трафік і конверсії та займали певні позиції в ТОПі. У будь-якому випадку знати про те, як виправити ці проблеми, буде корисно власникам усіх сайтів.
Сайт занадто “молодий”
Після того як ви створили сайт, пошуковим роботам необхідний деякий час, щоб про нього дізнатися. Марно сподіватися, що Google якимось чарівним способом сам здогадається про існування вашого сайту. Саме тому для пришвидшення цього процесу часто вебмайстри власноруч “закидають” сторінки сайту на індексування та проставляють на нього посилання зі сторонніх донорів, про які пошукова система вже знає.
Щоб виявити, що проблема саме в цьому, скористайтеся пошуковим оператором “site:”. У пошуку введіть пошукового оператора, а також назву вашого домену. В результатах видачі ви зможете побачити, чи є ваш сайт у базі Google та про яку кількість сторінок він знає.
Цим способом можна користуватися також для того, щоб дізнатися, чи є в індексі якась конкретна сторінка вашого сайту.
До речі, іноді цей спосіб може працювати некоректно — сторінка може приносити органічний трафік і навіть конверсії, але через “site:” не відображається. Тому в таких випадках 100% варіант перевірки — це звіт у Google Search Console.
У розділі “Indexed” – “Pages” ви можете подивитися всі сторінки, що були проіндексовані пошуковою системою та знаходяться в її базі.
Крім того, тут ви також зможете побачити список причин, через які деякі сторінки сайту не були проіндексовані:
Як виправити: якщо ваш сайт взагалі не був проіндексований пошуковою системою, найперше, що ви можете зробити — це відправити його на сканування та індексацію через GCS.
Насамперед вам необхідно буде створити файл sitemap.xml зі списком усіх сторінок, які є на вашому сайті та які повинні відображатися в результатах пошуку. Про те, як створити такий файл, ви можете прочитати у довідці від Google.
Після цього у GSC перейдіть у розділ Indexing → Sitemap і відправте мапу сайту на сканування:
Якщо на сайті вже є відсканований sitemap.xml, але деякі сторінки все ще не потрапили в індекс, перевірте звіт про непроіндексовані сторінки та виправте помилки, що заважають індексуванню.
Сайт закритий від сканування
На етапі створення сайту його закривають від сканування та індексування пошуковими роботами. Трапляється, що деякі CMS-системи у разі неправильного налаштування також закривають сайт від ПС (пошукових систем).
Як правило, сайт закривають від сканування та індексації одним із цих способів:
- Через файл robots.txt.
- Через додавання метатегу Robots в <head> сторінки.
- На рівні сервера через файл .htaccess.
Щоб переконатися в тому, що ваш сайт не був закритий від сканування та індексації, перевірте наявність заборон для пошукових роботів:
- у файлі robots.txt — сайт або окремі його сторінки закривають через додавання User-agent: * (назва бота пошукової системи) Disallow: /catalog/ (частковий або повний URL сторінки, що закривається). Найлегший спосіб перевірити наявність заборон у robots.txt — це ввести назву вашого сайту, а потім додати “/robots/txt” у пошуковому рядку. Сам файл знаходиться в кореневій папці сайту на хостингу, але ми не рекомендуємо змінювати там щось, якщо у вас немає достатніх знань.
- у коді сторінки — сайт закривають через додавання метатегу <meta name=”googlebot” content=”noindex, nofollow”/> в <head> сторінки. Щоб перевірити, чи немає цього тегу на сторінках вашого сайту, зайдіть у код сторінки (натисніть правою кнопкою миші на будь-яке пусте місце на сторінці, а потім клацніть “Переглянути джерело сторінки”), натисніть ctrl+F і в рядку, що зʼявився, введіть цей тег.
- у файлі конфігурації .htaccess — сайт запаролюють повністю або закривають доступ до деяких його розділів (наприклад, до адміністративної панелі). Знайти цей файл можна у кореневій папці сайту на хостингу, але розібратися людині без досвіду в цьому буде складно.
Як виправити: якщо у вас немає досвіду роботи з robots.txt та іншими способами закриття сайту від індексації та сканування, скоріш за все, навіть якщо ви зрозумієте, що проблема в цьому, виправити самостійно ви її не зможете. У такому випадку краще звернутися до професіоналів, які зроблять цю роботу за вас, не зашкодивши сайту.
Недостатньо якісних зовнішніх посилань
На жаль, просто створити гарний і привабливий сайт недостатньо. В мережі існують мільйони сайтів, і серед цих мільйонів Google потрібно якось вибирати ті, що займатимуть ТОПові позиції. Окей, гарний дизайн і якісний контент у вас є, а що далі? Тут у гру вступає ще один фактор ранжування, який серед SEO-ком’юніті вважається одним з найважливіших — зовнішні посилання.
Який би класний контент ви не писали й наскільки якісне юзабіліті у вас не було, якщо у ваших конкурентів купа посилань з якісних донорів, ваш сайт не ранжуватиметься високо.
Крім того, зовнішні посилання — це ще один інструмент для прискорення індексації сайту.
Як виправити: подивіться, скільки посилань мають ваші конкуренти з ТОП-10 за кожним кластером запитів, за якими ви хочете, щоб ранжувався ваш сайт. Після цього виведіть середнє арифметичне для кожної сторінки та починайте працювати над лінкбілдинг-стратегією.
Сторінки сайту не відповідають інтенту користувача
Google постійно працює над тим, щоб у видачі показувати найбільш релевантні запиту користувача сторінки. Для цього пошуковою системою постійно розробляються й оновлюються алгоритми ранжування, проводяться апдейти та наймаються асесори, які в тому числі перевіряють, чи відповідають сторінки у видачі тому, що хоче бачити людина (це і називається інтентом користувача).
Критично важливо, щоб контент на вашій сторінці відповідав інтенту.
Уявімо, що ви просуваєте інтернет-магазин товарів для тварин. Одна з категорій у ньому — це корм для собак. Якщо ви оптимізуєте комерційну сторінку з кормом для собак під запит “best dog food”, то Google просто її не показуватиме або вона займатиме останні позиції в ТОП-100. Чому? Відповідь проста: людина, яка шукає інформацію за запитом “best dog food”, ще не хоче зробити покупку і не шукає нічого конкретного. Вона просто хоче подивитися інформацію про те, які взагалі корми для собак є, щоб визначитися з вибором.
Так само думає і Google, адже за цим запитом у ТОПі знаходяться блогові статті:
Як виправити: необхідно правильно зібрати семантичне ядро для сайту та кожної окремої сторінки. Спробуйте поставити себе на місце користувача — спитайте себе: “Що саме я хотів би бачити, коли б вводив цей запит?”. Маленький лайфхак: якщо ви маєте сумніви, чи підходить вам конкретний ключ, введіть його в пошук і подивіться, які сторінки ранжуються за цим запитом. Комерційні чи блогові? Яка в них тематика? Як написаний контент на сайтах конкурентів? Чи він збігається за змістом із тим, що написано у вас на сторінці?
На сайті є дублікати сторінок
По-перше, за дублікати контенту на сайті можна потрапити під фільтр (тобто санкції). По-друге, навіть якщо фільтра немає, то дублікат контенту створює іншу проблему — жодна з двох або більшої кількості сторінок, що мають однаковий контент, не ранжуватиметься високо, оскільки обидві сторінки матимуть однакові ключі та змагатимуться між собою за місце у видачі.
Як виправити: насамперед дублікати треба виявити. Зробити це можна за допомогою Ahrefs, Screaming Frog або інших інструментів, якими користуються більшість SEO-спеціалістів. Інший варіант — якщо ваш сайт невеликий за розмірами, ви можете зробити це вручну.
Другий крок — налаштувати канонікали або редиректи для сторінок-дублів. Встановлювати канонікали є сенс, якщо вам потрібно, аби обидві сторінки залишалися на сайті й користувачі могли зайти на них. Редиректи встановлюють тоді, коли у другій сторінці немає потреби. У такому випадку зі сторінки, яка приносить найменше трафіку та показів, встановлюють 302 редирект на іншу сторінку.
Ключові слова на сторінках занадто конкуренті
Якщо у вашій сфері бізнесу велика конкуренція, є велика ймовірність, що ваш сайт не відображатиметься в результатах пошуку через те, що ви вибрали занадто висококонкурентні ключові фрази, видача за якими вже зайнята дуже сильними гравцями.
Конкурентність ключових слів можна визначити за Ahrefs. Так, якщо ключ має показник Keyword Difficulty від:
- 0 до 10 — сторінку з ним буде легко просунути в результатах видачі;
- 11 до 30 — це ключ середньої складності;
- 31 до 70 — це висококонкурентний ключ;
- 71 до 100 — конкуренція за цим ключем настільки важка, що, найімовірніше, ви ніколи не досягнете ТОПу.
Цікаво, що в Ahrefs ви також можете відразу подивитися, скільки посилань з різних доменів вам необхідно для того, аби вийти у ТОП-10.
Як виправити: подумайте над тим, щоб додати на сторінки свого сайту низькоконкурентні або “long-tail” запити. Попри те, що вони мають меншу частотність та приносять менше трафіку, з їхньою допомогою набагато легше вийти в ТОП.
Наприклад, замість того, щоб написати блогову статтю під загальний запит “dog food” (що має KD 57), краще виберіть ключ “how to make organic dog food at home” (що має KD 0-10). Другий ключ приноситиме набагато менше трафіку і показів, але у вас буде більше шансів, що за цим запитом трафік взагалі приходитиме. Тоді як перший ключ дуже загальний та висококонкурентний, і, щоб отримати гарні позиції за ним, вам треба буде витратити в кращому випадку декілька років.
Сайт має проблеми з UX (user experience)
Google віддає перевагу тим сайтам, які можуть забезпечити користувачам позитивний користувацький досвід. Що це означає? Швидкість завантаження, легка навігація сайтом, адаптивний дизайн.
Коли користувач клікає на ваш сайт, а потім одразу або через короткий проміжок часу повертається назад у видачу, алгоритми Google сприймають це так, наче ваш сайт або контент на ньому недостатньо якісний, а тому у разі регулярного повторення такої ситуації він знижуватиме позиції сайту у видачі.
Як виправити: перевірте, чи немає на вашому сайті проблем зі швидкістю завантаження, навігацією, а також адаптацією під різні девайси та браузери. Для глибшого аналізу ви можете скористатися Microsoft Clarity або будь-яким іншим інструментом, що надає можливість дивитися записи сеансів користувачів на сайті. Проаналізувавши, як поводяться юзери на вашому сайті, ви зможете знайти проблемні моменти та усунути їх.
На сайт були накладені санкції ПС
Якщо ваш сайт не новий і ніяких заборон на сканування та індексацію для пошукових роботів ви не встановлювали, дуже ймовірно, що ваш сайт потрапив під санкції (їх також називають фільтрами). Санкції Google бувають двох видів — ручні й алгоритмічні — та накладаються за:
- віруси та шкідливе програмне забезпечення, що може нашкодити користувачам;
- приховані посилання та текст;
- клоакінг (коли ви показуєте різні версії сторінки пошуковому роботу та користувачам);
- оманливі редиректи (коли користувача перенаправляє на іншу сторінку, навіть коли він нічого не натискав);
- нерелевантні ключові слова на сторінці;
- заспамленість текстів;
- дублікати контенту на сайті;
- спамні зовнішні посилання на сайт тощо.
Якщо сайт потрапляє під фільтр, можливі два варіанти розвитку подій:
- сайт або окремі його сторінки будуть повністю видалені з видачі;
- сайт або його окремі сторінки втратять свої позиції у видачі.
Як виправити: ручні санкції виявити набагато легше, адже все, що вам потрібно зробити — це періодично перевіряти розділ Manual Actions у Google Search Console.
Якщо ви помітили там попередження про накладені санкції, ви можете їх виправити, а потім відправити сайт на переіндексацію.
Алгоритмічні санкції виявити складніше, адже ви не отримуєте ніяких попереджень у GSC, як у випадку з ручними санкціями. До найрозповсюдженіших санкцій належать:
- Панда — накладається за неякісний контент і дублювання текстів;
- Пінгвін — накладається за переспам анкорів та неякісні посилання;
- Колібрі — розуміє запити користувачів, і якщо ваш сайт має нерелевантні ключові слова, то цей алгоритм не дасть йому високо ранжуватися.
Один із варіантів, як перевірити, що на ваш сайт були накладені алгоритмічні санкції, — це скористатися інструментом Semrush Sensor, який показує волатильність (тобто коливання) у видачі Google під час апдейтів. Показник волатильності від 5 і вище показує, що зараз відбуваються зміни в якомусь конкретному алгоритмі ранжування ПС або змінюється загальний алгоритм, який охоплює всі пошукові результати.
Звичайно, сам факт того, що видачу “штормить” і ваш сайт втрачає позиції, зовсім не означає, що він потрапив під фільтр. Інколи розгортання апдейту займає до декількох тижнів, і тільки через деякий час видача приходить у норму, а сайти займають плюс-мінус ті самі позиції, що й раніше. Але якщо апдейт закінчився, а ваш сайт так і не повернув свої колишні позиції, можливо, він потрапив під алгоритмічні санкції.
Вихід з-під санкцій пошукових систем — дуже довга і кропітка робота, тому ми рекомендуємо звернутися вам до професіоналів, які допоможуть виявити й усунути причину песимізації позицій та вивести ваш сайт у ТОП.
Wrapping Up
Отже, як ви бачите, причин, через які ваш сайт може не відображатися в результатах пошуку Google, доволі багато. Щоб виявити, в чому саме полягає проблема, іноді потрібно доволі багато часу і певні знання в пошуковій оптимізації та навіть програмуванні. Ви можете використовувати нашу статтю як чекліст для перевірки вашого сайту або, якщо не впевнені у своїх силах, зверніться до команди Livepage. Ми допоможемо вам виявити, які проблеми заважають вашому сайту отримати омріяні позиції в ТОПі, та зробимо все, щоб їх виправити.