Маркетинг на основі даних: як SWOT-аналіз допомагає в розвитку вашого бізнесу
Що таке SWOT-аналіз
SWOT – абревіатура від Strengths (S), Weaknesses (W), Opportunities (O), Threats (T).
SWOT-аналіз – метод планування та комплексної оцінки бізнесу/проєкту, який дозволяє в комплексі оцінити внутрішні фактори (сильні й слабкі сторони компанії), а також зовнішні (можливості й загрози), що впливають на неї. Важливо наголосити, що для SWOT-аналізу частіше за все використовують якісні дані, які неможливо виміряти, виразити в цифрах або порахувати. Вони є суб’єктивними та відображають “як вашу компанію сприймають клієнти та співробітники”. Більш детальні та академічні тлумачення SWOT-аналізу та його складових ми залишимо іншим ресурсам, а зараз спрямуємо увагу на маркетинг на основі SWOT-аналізу для просування бізнесу.
Коли проводити SWOT-аналіз
Для того щоб зрозуміти, як SWOT-аналіз допомагає бізнесу, краще за все подивитись на приклади або ситуації, в яких він використовується та з якою метою. Ми знайшли таблицю, яка демонструє, як використовували SWOT-аналіз при просуванні бізнесу у різні роки, у різних сферах та у різних контекстах.
У Livepage ми використовуємо SWOT-аналіз у наступних випадках:
- коли бізнес новий та/або не має сформованого позиціювання та Value proposition (ціннісної пропозиції);
- при формуванні маркетингової або бренд-стратегії;
- для визначення поточної позиції та формування позиції, яку ми прагнемо зайняти;
- під час пошуку нових можливостей та побудови гіпотез;
- порівнюючи та відбудовуючись від конкурентів;
- підбиваючи підсумки роботи за певний період.
Приклад сильних сторін бізнесу, описаних у рамках SWOT
Але SWOT-аналіз часто використовується для відстеження динаміки, тому потребує регулярного повторення. Для актуалізації результатів SWOT-аналізу достатньо проводити повторні аналізи один раз на рік, але ми радимо обирати періодичність проведення аналізу залежно від ваших стратегічних цілей. Наприклад, якщо ви маєте на меті змінити образ компанії або протестувати новий підхід, аналіз можна та необхідно проводити частіше.
Для тестування або запуску нового продукту/послуги/сервісу також може використовуватись метод SWOT-аналізу для аналізу сприйняття нововведення клієнтами та його впливу на образ і позиціювання компанії.
Через те, що цей метод досить універсальний, ми б хотіли запропонувати вам формулу, коли ви зможете його використовувати. SWOT-аналіз доречний у випадках, коли вам необхідно:
- Оцінити внутрішні можливості (у чому проєкт/колектив/команда випереджає інших на ринку), внутрішні загрози (що всередині проєкту/команди/колективу послаблює потенційні можливості), зовнішні можливості (ті фактори, які дають додаткові можливості для досягнення кінцевої мети й результату), зовнішні загрози (можливі фактори, які, навпаки, уповільнюють процес досягнення мети команди).
- Сформувати чітке позиціювання, ціннісну пропозицію, стратегію, опис продукту або послуги, описання вашого підходу та сформувати єдине уявлення у команди.
- Проаналізувати результат. При внесенні змін або появі нових послуг/продуктів тощо за допомогою SWOT-аналізу ви зможете виміряти відправну точку “А” та порівняти її з точкою “Б” після досягнення результатів.
Як SWOT-аналіз допомагає просуванню бізнесу
Як ви могли зрозуміти, SWOT-аналіз допомагає оцінити проєкт/продукт/послугу й за допомогою Strengths та Opportunities (складові SWOT-аналізу) знайти шляхи розвитку вашого бізнесу та навіть побудувати стратегію блакитного океану, про яку писав Кім Ві Чан. А завдяки Weaknesses і Threats ви можете покращувати свій продукт/послугу та розробляти ефективні стратегії захисту від зовнішніх загроз. Тому перед SWOT-аналізом краще за все ставити задачі, повʼязані з:
- пошуком нових можливостей та побудовою гіпотез;
- порівнянням компанії/проєкту/продукту/послуги з попереднім проміжком часу або конкурентами;
- формуванням стратегій;
- візуалізацією реальної ситуації в компанії;
- ухвалюванням ключових рішень щодо зміни напряму розвитку, ребрендингу, запуску нових продуктів або послуг.
SWOT-аналіз дійсно дуже корисний інструмент у розвитку бізнесу, який є досить універсальнім, але для досягнення максимальної ефективності треба:
- Розуміти, для чого він використовується.
- Ставити перед ним релевантні цілі та задачі.
- Зберігати правильну методику проведення аналізу.
Поради щодо проведення SWOT-аналізу
Ми хочемо розказати про особливості SWOT-аналізу для просування бізнесу та поділитись декількома хитрощами, які ми використовуємо під час проведення SWOT-аналізу для клієнтів Livepage:
- Знайдіть або зробіть зручну та наочну SWOT-матрицю, в якій ви будете проводити аналіз, наприклад цей шаблон у Figma.
- Проводьте аналіз у форматі брейншторму, залучаючи core-команду проєкту, а саме менеджерів різних відділів. Це допоможе вам побачити плюси й мінуси з різних боків та отримати більш обʼєктивні дані.
- Обмежте в часі обговорення кожного елемента, це допоможе розглядати лише дійсно важливі та помітні для аудиторії (клієнтів і колег) факти.
- Приймайте рішення разом, якщо лише один відділ вважає щось вашою перевагою, частіше за все, це не буде об’єктивною перевагою вашої компанії або послуги/продукту.
- Додатково проведіть опитування співробітників та клієнтів для того, щоб зібрати інформацію про компанію/продукт/послугу від усіх стратегічних груп.
- Формулюйте задачу перед SWOT-аналізом максимально чітко та містко і повідомте про неї всім учасникам аналізу. Ви повинні точно зрозуміти, яку ціль ви хочете досягти та як SWOT-аналіз має вам допомогти. Наприклад, ваша ціль “збільшити кількість нових клієнтів на 10% у наступному році”, тоді задачами перед SWOT-аналізом можуть бути “зрозуміти, які слабкі сторони та зовнішні загрози можуть нам перешкоджати, які з наших сильних сторін зможуть нам допомогти у досягненні цілі та які нові можливості ми можемо для цього використати”. Якщо ви дотримались усіх попередніх пунктів, за результатами SWOT-аналізу ви зможете сформувати стратегії й тактики з досягнення цілі, підготувати план протидії зовнішнім загрозам та покращити ті слабкі сторони продукту або послуги, які заважають у досягненні цілі.
Отже, ми раді, що бізнес в Україні починає цікавитись даними та ґрунтувати свої бізнес- і маркетингові рішення на даних. Сподіваємось, що ви зможете знайти спосіб використання SWOT-аналізу в розвитку вашого бізнесу. Якщо вам буде потрібна допомога у проведенні SWOT-аналізу або ви хочете отримати більше продажів із SEO, контекстної реклами та Email-маркетингу, звертайтесь до нас, і ми з радістю допоможемо.